Selecteer een pagina

Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik met Profit First ben gaan werken. Ik heb even gekeken, maar het moet nu ongeveer 2 jaar geleden zijn geweest. Ik heb een workshop gevolgd bij Willeke van Credo Financiële Administraties en kocht toen direct via haar ook het boek waar ik alles nog eens terug kon lezen. Ik ben het gaan gebruiken in mijn bedrijf en ik weet echt niet meer beter, plus, er zitten echt heel veel handige voordelen aan! Ik ga mijn puntjes met je dezen vandaag! (In deze blog zit een affiliate link, deze herken je aan de *).

Wat is Profit First?

Profit First is een methode om jouw geldzaken overzichtelijker te maken. Ik ben zelf geen expert, maar ik zal het in mijn eigen woorden zo goed mogelijk uitleggen.

Bij Profit First verdeel je jouw inkomsten over verschillende potjes. Ik heb bij Knab voor elk potje een rekening aangemaakt, zo vind ik het overzichtelijk en ook weer handig in de boekhouding. Zo heb ik een rekening voor mijn inkomsten, dus op die rekening ontvang ik geld van mijn klanten. Daarnaast heb ik een rekening voor mijn kosten, belasting en winst. Van de kostenrekening betaal ik eigenlijk alles voor de zaak. De belastingrekening gebruik ik voor de btw en daar komt ook een percentage van de inkomsten op te staan die ik -waarschijnlijk- zal gaan betalen bij de inkomstenbelasting. De laatste rekening gebruik ik om mezelf mee te betalen (ik haal er steeds vanaf wat ik privé nodig heb) en om te sparen voor wat grotere uitgaven, zoals nieuwe apparatuur, businesscoaching, voor wanneer iets ineens kapot gaat en het direct vervangen moet worden (bijvoorbeeld mijn camera en objectieven) en voor mijn oude dag en voor als ik ziek wordt.

Je gebruikt steeds een bepaald percentage waarmee je jouw inkomsten verdeelt. Dus stel dat mijn klant een factuur van 1210,- inclusief btw heeft ontvangen en ik de betaling binnen krijg, dan ga ik die 121% verdelen. Ik ga uit van 121%, omdat dit bedrag ook de btw bevat. 31% van dit bedrag gaat naar de belasting rekening en dit bevat de 21% btw en 10% voor de inkomstenbelasting. 30% gaat naar mijn kostenrekening en 60% gaat naar de winstrekening. Deze percentages heb ik overgenomen uit de workshop en/of uit het boek. Binnenkort heb ik weer een afspraak met Willeke en gaan we kijken of deze percentages nog bij mij passen.

Waarom werkt dit systeem zo fijn?

Wat ik het grootste voordeel vind van Profit First, is dat ik precies kan zien hoe veel geld ik kan uitgeven en dat ik nooit meer zit te klungelen met de btw en het bedrag wat ik bij de inkomstenbelasting moet betalen. Het helpt om bewuster om te gaan met mijn geld en het heeft mij ook laten zien dat ik mijn tarieven echt wel omhoog mocht doen. Ik kwam er namelijk achter dat 30% en 60% echt wel redelijk zijn, maar dat ik toch niet helemaal soepel uit kwam aan het einde van de maand. Als ik alles gewoon op één grote hoop was blijven gooien, zou mij dat echt niet opgevallen zijn.

Een ander fijn ding is dat je de percentages helemaal zelf kan bepalen. Ik ben nu uitgegaan van de percentages die werden gegeven als voorbeeld, maar zoals ik net vertelde, ga ik binnenkort met Willeke rekenen en zullen er denk ik iets andere percentages komen. Wat ook heel belangrijk is, is dat je met meer inkomsten ook meer belasting moet betalen bij de inkomstenbelasting. Hier kan je dus ook heel goed rekening mee gaan houden met de percentages, zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Het laatste grote voordeel wat ik wil benoemen, is dat er heel veel cursussen voor zijn en er boekhouders zijn die een speciale Profit First opleiding gedaan hebben. Als je met dit systeem werkt, is er dus altijd wel een boekhouder die de methode ook kent en begrijpt. Want het is wel belangrijk dat wanneer je met deze methode werkt, dat je een boekhouder hebt die de methode begrijpt en kan bijsturen waar nodig. Bijvoorbeeld als het percentage van je belastingen niet meer klopt, om maar even iets belangrijks te noemen.

Wat heb je nodig om met deze methode te gaan werken?

Eigenlijk kan je al beginnen als je het boek Profit First van Mike Michalowicz (*) hebt gelezen. Persoonlijk vind ik het wel zo prettig om ook even een expert mee te laten kijken, zoals Willeke. Ik ben namelijk niet zo goed met cijfers, maar wat ik wel van cijfers weet, is dat je dat maar beter niet fout kan doen, haha!

Daarnaast vind ik Knab heel erg fijn als je met meerdere rekeningen wilt gaan werken. Je kan daar namelijk binnen één account meerdere rekeningen aanmaken, dus je hoeft niet 5 verschillende accounts aan te maken. Je betaalt er slechts 3 knikkers voor, dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Het boekhoudsysteem wat ik gebruik is Moneybird (* via deze link kan je 120 proefdagen krijgen in plaats van 60, ook dit is affliliate) en volgens mij zijn er meerdere boekhoudsystemen waar je meerdere rekeningen in kan toevoegen. Ik heb voor Moneybird gekozen vanwege het gebruikersgemak en de uitgebreide functies. Overboekingen tussen de rekeningen kan je heel makkelijk automatisch laten boeken als kruisposten, dus daar hoef je verder nog maar weinig voor te doen.

Ga deze methode eens uitproberen, het is de moeite echt waard!

Gebruik jij Profit First al? Dan ben ik benieuwd wat je ervan vindt! Wil je het gaan proberen, sla deze blog dan op. Dan heb je alle handige linkjes bij elkaar staan 🙂