Misschien ken je ze wel, die nieuwjaarsborrels of kerstborrels waarbij je jouw doelen opschrijft op een kaartje die de organisatie dan in juli opstuurt met daarbij ‘en, hoe gaat het hiermee?’. Zo’n kaartje kan óf heel bemoedigend zijn, óf redelijk confronterend. Ik zag laatst mijn doelen voor 2020 voorbijkomen die ik tijdens de kerstborrel van kantoor had opgeschreven, maar sommige doelen moet ik echt nog eventjes uit gaan voeren… Waarom dat nog niet is gelukt? Mogelijk door de redenen die ik vandaag met je deel!
Doelen zijn belangrijk
Als het december is, wordt het tijd om te reflecteren op het jaar. Wat ging er goed, wat kan beter? Zijn er dingen die je heel graag zou willen doen in het komende jaar? Daarbij gaat het niet alleen over omzet, maar over veel meer. Bijvoorbeeld over persoonlijke ontwikkeling, nieuwe diensten of aanvullingen in je huidige aanbod, etc.
Deze doelen zijn een soort stok achter de deur die je in de goede richting helpen. Toch heb je niks aan een doel op zich, ze moeten wel behapbaar zijn. Stel dat je zegt dat je dit jaar 100K omzet wilt hebben, dan is het geen kwestie van wachten tot het er is. Je zal er namelijk wel iets voor moeten doen. Dat brengt ons op de volgende drie redenen waarom jij jouw doelen mogelijk niet haalt.
1. Je hebt geen plan gemaakt
‘A goal without a plan is just a wish’. Die ken je vast wel, maar het is ook echt zo. Net zoals in het voorbeeld hierboven, dat je 100K omzet wilt hebben dat jaar, moet je wel op de een of andere manier voor elkaar zien te krijgen. Je kan gaan zitten wachten tot het gebeurt, maar vaak gebeurt het dan niet. Maak een plan. Wat moet jij allemaal doen om 100K omzet te verdienen? Hoeveel van x moet je verkopen en hoeveel van y? Hoe pak je dat aan? Ga je adverteren, netwerken, kan je je prijzen wat omhoog doen of gaat een nieuwe dienst helpen? Zorg dat je dit allemaal uitzoekt en het in stapjes maakt, dan is de kans veel groter dat je het doel haalt!
2. Je doet wat je altijd al deed
Dus dat betekent dat je ook krijgt wat je altijd al kreeg. Als je wilt groeien, zal je ergens iets moeten veranderen. Misschien in je mindset, maar het kan ook juist in je werkwijze, doelgroep of weer iets heel anders zitten. Stel jij bent tekstschrijver en jouw doel is om alleen nog maar voor lifecoaches te schrijven in plaats van ‘iedereen’, dan zal je daar iets aan moeten gaan passen. Dit zit dan vooral in je communicatie, die moet je dan echt specifiek op je nieuwe doelgroep gaan richten. Doe je dat niet, dan voelt nog steeds iedereen zich aangesproken en de lifecoaches die jij juist wilt hebben hebben geen idee dat ze juist bij jou moeten zijn.
3. Iets houdt je tegen
Je kan alles nog zo goed uitgewerkt hebben, maar je moet het wel gaan doen. Negen van de tien keer betekent dat: uit je comfortzone. Jammer genoeg gaat het daar toch wel heel vaak mis. Bijvoorbeeld wanneer de stemmetjes in je hoofd zeggen ‘ah dat kan jij toch helemaal niet?’ Of ‘Daar zit toch niemand op te wachten, doe maar lekker normaal.’ Dit soort hardnekkige stemmetjes kunnen je behoorlijk tegenhouden. Iets anders is focus. Je kan niet alles tegelijk, al zou je dat wel graag willen. Een gebrek aan focus kan je ook heel erg tegenhouden, daarom is het belangrijk om te kijken wat nou wel prioriteit heeft en wat echt wel eventjes kan wachten.
‘Je zal echt wel iets moeten gaan doen in plaats van wachten tot het vanzelf gebeurt.’
En, hoe gaat het nu dan met jouw doelen? Ben jij ook fotograaf en herken jij je in de bovenstaande punten, dan kan ik jou helpen om de laatste maanden van dit jaar nog even te gaan knallen. Wil jij dat? Dan wil ik graag een brainstormsessie met jou inplannen, zodat we plannen gaan maken voor jouw doelen, kijken wat je kunt veranderen én we zoeken de dingen die jou nu tegenhouden en die dingen gaan we weerleggen. Meer informatie? Klik hieronder!