Selecteer een pagina

Als je als ondernemer zichtbaar wilt zijn, is het heel handig om een beeldbank te hebben met foto’s. Natuurlijk moeten deze representatief zijn voor jou en jouw bedrijf, van goede kwaliteit en jij moet zelf ook tevreden zijn over hoe je op de foto’s staat. Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat een goede personal branding fotograaf dit kan, want het worden natuurlijk wel dé visuele plaatjes voor jouw bedrijf! Er vanuit gaande dat je een goede fotograaf kiest, wil ik wel graag delen wat nou de drie must-have foto’s zijn die (naar mijn mening) in je beeldbank horen te zitten.

Maatwerk

Het staat voorop dat elke personal branding fotosessie maatwerk zou moeten zijn. Ik zie veel fotografen die shootdagen organiseren op locatie X, waar je dan een klein uurtje hebt om foto’s te laten maken. Dat kan echt heel tof zijn als dat nét is waar je naar op zoek bent, maar -met alle respect-; het is geen maatwerk.

Elke ondernemer is anders en ook elke onderneming. Natuurlijk heb ik ook een bepaalde stijl van fotograferen, maar mijn fotosessies zijn altijd maatwerk, ook binnen de pakketten. Wij hebben namelijk altijd eerst een intake waar we een plan van aanpak gaan maken. Welke locatie pakken we? Wat neem je mee? Wil jij een bepaalde kracht uitstralen, of juist een bepaald enthousiasme? Wat is het verhaal van jouw bedrijf en hoe laten we dit in de foto’s terug komen?

Toch zijn er altijd wel een aantal overeenkomsten. Bepaalde type foto’s die eigenlijk bijna iedereen wel in zijn of haar beeldbank krijgt. Maar, ook deze worden weer ingevuld op een manier die past bij het concept.

Close-up portret

Een close-up portret is geweldig om te gebruiken als profielfoto op LinkedIn, Instagram of Facebook. Maar ook voor je e-mail handtekening, visitekaartjes, etc. Tuurlijk snap ik zelf ook wel dat het vrij confronterende foto’s kunnen zijn (ohh, ik heb echt rimpeltjes bij mijn oog als ik lach… Overigens mijn eigen woorden, haha), maar het is natuurlijk nooit verplicht om ze te gebruiken. Het zou alleen echt heel jammer zijn als je ze nodig hebt, maar niet hebt gekregen van je fotograaf.

Sfeerfoto’s

Huh, er worden toch alleen portretfoto’s gemaakt tijdens een personal branding fotosessie? In principe gaat het natuurlijk om jou en jouw gezicht of ‘aanwezigheid’, maar in de beeldbanken die ik maak, zitten vaak ook enkele sfeerfoto’s. Stel dat je een keer geen zin hebt in je eigen hoofd, dan heb je nog een aantal andere foto’s die qua sfeer en uitstraling perfect aansluiten bij de andere foto’s. Dan blijft het toch nog steeds een geheel!

‘Actiefoto’s’

Misschien is actiefoto’s wat verwarrend, maar ik bedoel ermee dat je jouw beroep uitvoert. Stel dat je coach bent, is het super tof als je met een model/figurant kan werken en ‘zogenaamd’ een coachingsgesprek voert. Ben je voor je werk vaak moodboards aan het maken, bijvoorbeeld als je interieurdesigner bent, dan willen we dat laten zien. Het is dus weer wat anders dan actiefoto’s als je denkt aan bijvoorbeeld sport of iets.

Voor ‘dertien in een dozijn’ foto’s moet je niet bij mij zijn

Wil jij zichtbaar worden én blijven met een goed gevulde beeldbank en de mogelijkheid om elk kwartaal nieuwe foto’s te laten maken voor een voordeligere prijs? Dan wil ik graag even met je bellen of een (virtueel) kopje koffie met je drinken. Ik houd er namelijk van om tot in de details mee te denken over jouw beeldbank en deze voor jou te maken!