Het is alweer even geleden, maar ik heb een poos in de horeca gewerkt. Dit was mijn bijbaan naast New Fotografie en hier ben ik begin 2019 mee gestopt. Tijdens het werken in de horeca heb ik veel geleerd over gastvrijheid. Gastvrijheid is niet alleen voor de horeca, maar ook voor ondernemingen zoals die van jou en mij. Ik leg je graag uit waarom!
Beleefdheid en ontzorgen
Als je gaat dineren in een restaurant, verwacht je dat de bediening je niet laat verhongeren of uit laat drogen. Ook verwacht je dat je als gast netjes en vriendelijk wordt aangesproken. Verwachten jouw en mijn klanten niet eigenlijk precies hetzelfde? Bij mij verwacht de klant dat ze zelf de foto’s niet nog eens na hoeven te bewerken en dat ik goed communiceer met ze. De manier hoe je met je klanten om gaat, kan je als een stukje gastvrijheid zien.
Het begint al bij het eerste gesprek. Vraag hoe het met je klant gaat en wat hun behoefte is. Als we straks weer in het ‘echte leven’ ondernemen, houd je de deur voor hem/haar open en bied je iets te drinken aan. Ook tijdens het werken zorg je dat het allemaal draait om de beleving van jouw klant. Het moet niet zo zijn dat ze zich ergens zorgen over moeten maken, want jij gaat er alles aan doen om dat te voorkomen!
Verwachtingen overtreffen is ook gastvrij
Misschien wel het belangrijkste wat ik geleerd heb, is dat mensen een bepaalde verwachting hebben van jou, jouw dienst of product. Voldoet dit aan de verwachtingen, dan heb je goed werk geleverd. Is het heel bijzonder? Mwah. Voldoe je niet aan de verwachtingen, heb je je klant teleurgesteld. Met een beetje pech delen ze dit met anderen en ontstaan er vervelende verhalen over je. Wat je dus altijd moet doen is proberen de verwachtingen van jouw klant te overtreffen!
Je kan bijvoorbeeld iets extra’s voor ze doen, zoals een extra cadeautje geven. Maar het kan ook zijn dat ze je werk sneller klaar hebt. Als klanten verwachten dat ze een week moeten wachten en ze krijgen het na 4 dagen al, is dat een verwachting die je hebt overtroffen. Ook na het leveren van jouw diensten of producten heb je nog mogelijkheden. Bel je klant eens op en vraag of alles naar wens is en of je misschien nog iets voor ze kan doen. Maak het zo creatief als je wilt en zorg dat het ook goed bij jouw identiteit, diensten en producten past.
Overtref verwachtingen en je zal zien dat het mooie dingen oplevert!
Verwachtingen overtreffen kunnen mooie dingen opleveren. Naast jouw goede werk iets extra’s bieden, kan van die goed ineens een uitstekend maken. Hierdoor zullen jouw klanten je sneller aanbevelen bij een ander, sneller terug komen en een goede recensie achterlaten. Pak dus die kans en zorg voor wat gastvrijheid in je onderneming!