Laatst vroeg ik aan een van mijn klanten wat de reden was dat ze voor de tweede keer met mij wilde samenwerken. Niet omdat ik verbaasd was, want ik heb altijd het doel dat klanten zo blij zijn dat ze vanzelf weer komen, maar ik was gewoon even benieuwd. Ze gaf aan dat ik af en toe lekker een beetje tegengas kon geven, in plaats van alles klakkeloos aannemen en uitvoeren. Het is voor mij vanzelfsprekend en ‘gewoon mijn werk’ dat ik het eerlijk zeg als ik denk dat een idee niet goed werkt, maar blijkbaar is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Het is gewoon mijn werk
En ik hoor het vaker als ik iemand een complimentje geef, dat er vaak wordt gezegd ‘oh, maar het is mijn werk!’ Bijvoorbeeld als de bloemist mijn bos bloemen heel leuk ingepakt heeft, zonder dat ik daar om vroeg. Iets wat zij misschien voor elke klant doet, maar voor mij voelt het als iets extra’s en echt niet elke bloemist doet dat uit zichzelf. Dit is dan echt een reden waarom ik deze bloemist top vind.
Toch zijn er een aantal dingen die ik wel vanzelfsprekend vind. Als ik aan de bloemist vraag om advies, dan ga ik er vanuit dat dit ook goed advies is. Als dat een keer niet helemaal goed gaat, is dat vervelend, maar niet erg. Ga ik naar een businesscoach voor advies en zij zegt iets wat verkeerd is, dan is het wel erg. Zeker omdat dit soort geintjes je in het slechtste geval veel geld én je reputatie kunnen kosten. Ai.
Vervelend of erg. Er zit wel een verschil in vind ik. Toch zijn beide woorden niet echt wenselijk, niet als het jou overkomt en ook niet als jij het veroorzaakt. Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat de kans dat er iets verkeerd gaat, tot een minimum is beperkt.
Het is gewoon mijn werk, deel 2.
En ik kom er toch weer op terug, want eigenlijk vind ik wel dat goed advies geven mijn werk is en geen extra service. Ik fotografeer nu meer dan 10 jaar, waarvan bijna 6 jaar professioneel. Ik ben gediplomeerd als fotograaf en dat is meer dan genoeg om te kúnnen adviseren. Een foto maken, dat kan iedereen wel. Het is alleen vervelend als je foto’s laat maken, waar niet over nagedacht is. Helaas gebeurt dat nog wel heel vaak en dat vind ik toch jammer.
Vergeet niet dat goede foto’s niet ‘ff’ gemaakt worden. Het is belangrijk om na te gaan wat het doel van de foto’s is, wat ze uit moeten stralen, wie of wat er gefotografeerd wordt en dat de foto’s niet in de categorie ’13 in een dozijn’ vallen. Om even een voorbeeldje te geven; heeft iemand foto’s nodig en heeft die persoon hele specifieke kleuren in zijn/haar huisstijl, ga ik het toch even zeggen als die persoon naar een locatie wilt met kleuren op de muur die gigantisch vloeken bij de huisstijl. Ja, ook als de locatie op zich heel mooi is. Het is de bedoeling dat jouw fotograaf jou hierover zal adviseren in plaats van zeggen ‘joe is goed!’
Nog een veel voorkomend voorbeeld: geeft mijn klant aan dat ze eigenlijk wel een visagist wilt inhuren voor een heftige laag make-up, terwijl ze normaal alleen een klein beetje mascara draagt, zal ik er ook iets van zeggen. Je mag je mooi voelen en mooi maken voor een foto, maar het is gek als jouw klanten een hele andere jij zien op de foto’s, dan in het echte leven. Snap je wat ik bedoel?
Wees niet bang om kritisch te zijn
Dit geeft alleen maar aan dat jij de expert bent en het allerbeste wilt voor je klant. Hij of zij huurt jou niet zomaar in, ze huren jou in omdat jij verstand hebt van wat je doet. Zo had ik laatst een intake met een grafisch ontwerper die mijn nieuwe logo’s zou maken. Ik had een aantal ideeën, maar zij wist uit ervaring dat wat ik wilde niet zou werken. Ik was daar echt heel blij mee, want als de logo’s niet zouden werken, had ik honderden euro’s weggegooid 😉
En vergeet ook niet dat kritisch zijn iets anders is dan ideeën afkraken. Als je het goed brengt en met de intentie om het allerbeste werk aan jouw klant te leveren, dan mag je het écht gaan doen. Geef het ook altijd aan dat je niet altijd direct ‘ja’ en ‘amen’ zal zeggen voor de intake begint, je merkt dan vanzelf of je het wat directer of juist voorzichtiger dient te brengen.
Een goed advies geven, geeft aan dat jij expert bent!
Durf jij soms wat tegengas te geven?