Het is geen geheim dat je als ondernemer klanten naar je toetrekt door jouw verhaal te vertellen. Verhalen zorgen nou eenmaal voor een emotionele band met de lezer. Maar de behoefte aan meer groeit. Sterker nog we willen niet alleen iets lezen, we willen ook zien. Een beeldend verhaal zorgt ervoor dat mensen zich kunnen identificeren. We maken vaak een beslissing op wat we lezen en al helemaal op wat we zien. Zichtbaarheid is vertrouwen. Daarom is de kracht van visuele storytelling zo belangrijk.
Het totaalplaatje moet kloppen
Weet je nog die prentenboeken van vroeger? Die vergelijking maak ik graag. Want die tekeningen laten je het verhaal écht beleven. Zo werkt dat op social media ook. Zeker op Instagram spelen foto’s een grote rol en hoe gaaf zou het zijn als je daar optimaal gebruik van kan maken? Een foto zegt niet alleen maar meer dan 1000 woorden, maar een foto kan een verhaal ook gigantisch versterken. Wat een fotograaf eigenlijk doet, is jouw verhaal vertalen naar beeldtaal. Zo klopt je totaalplaatje altijd bij jouw storytelling!
Hoe kan je visuele storytelling inzetten om jouw branding te versterken?
Het gebruik van authentiek beeld voor de website van jouw bedrijf is tegenwoordig heel belangrijk. Kies beeld dat past bij je merk, waar je voor staat en overeen komt met wat je wilt uitstralen. Dit is een waardevolle toevoeging voor jouw branding.
Wat kan je nog meer doen:
Vertel het visuele verhaal achter en ter ondersteuning van je bedrijf en vertel jouw verhaal en wat je brand uniek maakt. Visuele storytelling maakt jouw bedrijf persoonlijker, betrouwbaarder en beter benaderbaar voor de doelgroep. Gebruik de ideale klant als inspiratie, de zogenoemde persona. Ook jijzelf als informatiebron is heel belangrijk om storytelling menselijker te maken!
Foto’s laten maken voor jouw storytelling
Je kan natuurlijk heel goed zelf aan de slag met de foto’s, of je kan stockfoto’s gebruiken. Om de foto’s echt optimaal aan te laten sluiten bij jouw storytelling, kan je overwegen om een professionele fotograaf in te huren. Let hierbij dan wel op een aantal dingen:
Heeft de fotograaf veel ervaring met het fotograferen van ondernemers? Past zijn/haar stijl goed bij wat jij wilt uitstralen? Neemt hij/zij de tijd om jou en jouw bedrijf goed te leren kennen voor er gefotografeerd gaat worden? Voel jij je genoeg op je gemak en begrijpt de fotograaf je helemaal? Dat is belangrijk om alles goed over te laten komen op beeld!
Veel fotografen bieden de optie aan om een beeldbank te laten maken. Zo krijg jij een heel pakket foto’s waar je best een tijdje mee kan doen. Wel zo fijn als je een aantal keer per week een foto wilt plaatsen of af en toe wat wilt wisselen op je website. Vaak is het ook zo dat je kledingwissels hebt, foto’s binnen afwisselt met buitenfoto’s en naast portretfoto’s ook mooie sfeerfoto’s krijgt. Je hoeft namelijk echt niet altijd zelf op de foto te staan om jouw verhaal te vertellen!
Een creatieve vertaalslag
Het is niet altijd even makkelijk om het verhaal van jouw bedrijf te vertalen naar een relevante post. Soms er simpelweg veel creativiteit voor nodig om de vertaalslag te maken van informatie en feiten naar een geweldig verhaal dat jouw doelgroep zal aanspreken. Gelukkig heb je hier twee visuele storytellers die je graag een handje helpen!
Maak het verschil met visuele storytelling!
Deze duoblog schreef ik samen met Liza Roskam van Socializious! Socializious biedt Social Media beheer & ondersteuning voor mkb bedrijven en ondernemers en een storytelling en -contentstrategie sessie! Bezoek haar website of Instagram en stuur ook gerust een mailtje als je meer informatie wilt!