Selecteer een pagina

Al jaren is Pinterest een heel populair platform. Volgens het Nationaal Social Media onderzoek van Newcom Research waren er namelijk in 2019 maar liefst 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers in Nederland. En wist je dat 85% van die Pinterest-gebruikers vrouwen zijn? Dit is erg voordelig voor veel interieur bedrijven, omdat de ideale klant van hen vaak een vrouw is. I mean, hoe ideaal is dat? Toch halen veel bedrijven (nog) niet alles uit hun Pinterest. In deze blog legt Lora, eigenaresse van het social media bureau voor interieur bedrijven, Prettylion (www.prettylion.nl) waarom je nu écht moet beginnen met het gebruiken van Pinterest.

Hoge traffic

Vaak hebben mensen het idee dat Pinterest slechts een inspiratie platform is, maar Pinterest zet juist tot actie aan. In de oriëntatiefase van een aankoop vindt 69 procent van de Pinners een aantrekkelijk product, waarna 12 procent het product online aanschaft en 16 procent van de Pinners naar de winkelstraat gaat om het product te kopen (Bron: Bizrate Insights). Verkoop je een product of dienst? Overweeg dan echt om je meer te verdiepen in wat Pinterest voor jou kan betekenen. Al vele bedrijven behalen veel succes door Pinterest en is het nú tijd om hier ook mee te starten, voordat je achterloopt op je concurrentie. 

Pinterest is een zoekmachine

Veel mensen denken dat Pinterest een social media kanaal is, maar niets is minder waar. Pinterest is namelijk een zoekmachine en dat betekent dat de die je publiceert op Pinterest blijft namelijk jarenlang bestaan. Nu denk je misschien: ‘Maar dat is op Instagram en Facebook toch ook zo?’. In principe heb je gelijk, maar op die kanalen is de kans dat je oude posts opeens populair worden, erg klein. Hun algoritme is namelijk ingericht op nieuwe content en die van Pinterest op kwalitatieve content. Pinterest is eigenlijk vergelijkbaar met de zoekmachine van Google; ze zoeken de beste content voor de zoekvraag. Op Pinterest kan het dus zomaar zijn dat jouw content van twee jaar geleden opeens populair wordt. 

Wist je bijvoorbeeld dat Pinterest ongeveer één maand nodig heeft om je account te identificeren? En als je vervolgens actief met Pinterest aan de slag gaat het ongeveer 2 maanden nodig heeft om echt stijgingen te zien in je statistieken. Pinterest wordt ook wel eens als een stoomtrein vergeleken. Het heeft tijd nodig om op te starten, maar als hij eenmaal rijdt, is hij niet te stoppen.

Je hebt veel ‘’trucjes’’ die je kunt toepassen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Plaats bijvoorbeeld het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in je profielnaam of verschillende relevante zoekwoorden in profielomschrijving, bord titels en bord omschrijvingen.

Vrouwen domineren Pinterest

Meer dan 80% van de Pinterestgebruikers is een vrouw. Vrouwen pinnen om ideeën om te doen voor het interieur, outfit of recepten. Maar zijn ook zeker inspiratie op aan het doen om vervolgens een aankoop te doen. En dat is interessant omdat over het algemeen vrouwen vaak de macht hebben over de portemonnee in een gemiddeld huishouden.  

Hopelijk heb ik je enthousiast gemaakt om Pinterest te gaan gebruiken. Met Prettylion beheren we de social media kanalen van interieur bedrijven. Heb je vragen naar aanleiding van de blog of kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact op via onze website of volg ons op Instagram.

Omslagfoto door: Stefanie Rensink