Selecteer een pagina

Heb jij geteld hoe veel concullega’s je hebt? Er zijn -als ik Google mag geloven- ongeveer 11.000 ondernemers als fotograaf ingeschreven in het handelsregister van de KvK. Veel he? Check het ook eens even met jouw beroep, probeer niet te veel te schrikken. Zo veel mensen en dan toch uniek zijn, hoe doe je dat? Wat is nu jouw unique selling point?

Wat, hoe en waarom

Deze punten maken je al wat unieker in jouw personal branding. Check je voor je verder leest dit filmpje eventjes? Simon Sinek legt goed uit hoe jij verbinding legt met jouw potentiële klant op de vlakken, wat, hoe en waarom. Kijk, een ‘wat’ is voor elke fotograaf hetzelfde: ze maken foto’s. De hoe is wat verschillender, want elke fotograaf zal op een andere manier te werk gaan. Het waarom is echter de kern waar je het meeste verschil kan maken, want ik ben om een andere reden fotograaf geworden dan mijn zeer gewaardeerde collega een paar straten verderop, snap je? In je waarom kan je zo diep gaan als je zelf wilt, zo heb je in het filmpje al een mooi voorbeeld kunnen zien.

Maargoed, een ‘waarom’ kan zelfs nog overeenkomen met een andere fotograaf. Zeker als je naar het aantal kijkt wat ik al eerder noemde in de inleiding.

Kernwaarden

Ook kernwaarden zijn super belangrijk en met deze dingen komen we al ietsje dichterbij. Binnen jouw hoe, wat en waarom kan je al een heleboel kernwaarden vinden. Maar let op, sommige kernwaarden zijn inmiddels een beetje standaard geworden. Persoonlijk kan ik prima zeggen dat ik hoogwaardige kwaliteit beeldbanken lever, maar dat is eigenlijk een beetje vanzelfsprekend geworden. Net zoals een snelle bezorging zo goed als vanzelfsprekend is als je iets online besteld bij een grotere webshop, snap je?

Mijn kernwaarden zijn: Nuchter, Enthousiast en Waardevol. Zie je trouwens hoe ze matchen met de NEW uit ‘New Fotografie’, very satisfying vond ikzelf! Heb jij al kernwaarden voor jezelf? Je zal zien dat je vast niet de enige bent met die kernwaarden. Ik ben ook zeker niet de enige fotograaf die nuchter, enthousiast en waardevol is. Weer niet uniek, shit shit en nog eens shit….

Jouw persoonlijkheid

Zal ik nu maar onthullen hoe je wel uniek kunt zijn? Met jouw persoonlijkheid, in combinatie met al het bovenstaande. Mensen kijken niet langer meer naar wat je doet, tenzij je een uniek product verkoopt of een unieke dienst levert. Hoe is ook niet zo boeiend, tenzij er bijna niemand is met zo’n specifieke werkwijze als jij kan aanbieden. Het waarom is dan het aller belangrijkste van de drie punten, al kost het misschien wat meer moeite om dit voor jezelf te formuleren en ook te communiceren. Soms is dit ook heel erg persoonlijk en heeft het te maken met iets uit jouw verleden.

Samen met jouw ‘waarom’, zijn jouw kernwaarden ook van belang. Deze versterken elkaar namelijk. Maar het gouden randje ben je zelf, jouw persoonlijkheid is de grote kers op de taart. Veel ondernemers vinden het nog eng om zelf in de spotlight te stappen, maar mensen doen zaken met mensen. We willen zaken gunnen aan iemand waarmee we een klik hebben, omdat de keuze al zo groot is. Zorg ervoor dat mensen deze connectie ook met jou kunnen maken, door je niet langer te verschuilen achter jouw bedrijfsnaam. Step forward!

Mensen doen zaken met mensen!

Ben jij klaar om aan de slag te gaan met jouw eigen USP, maar weet je niet hoe of mis jij nog beelden? Neem dan gerust contact op, want ik help je graag!